Voeding

Er gaan nogal wat verschillende verhalen de ronde over wat je in de zwangerschap beter wel en niet kunt eten. We zullen even een opsomming geven van de belangrijkste zaken. Als je je hier aan houdt kun je er van op aan dat je een gezonde voeding tot je neemt.

• Geen rauw vlees eten, dwz bief, tartaar, etc goed doorbakken en geen filet americain eten

• Niet te veel lever en leverproducten eten, deze bevatten namelijk veel vitamine A en in grote hoeveelheden is dat schadelijk voor het kindje, je mag best 1 boterham per dag eten met een leverproduct

• Groente en fruit heel goed wassen voordat je het gaat eten, veel groente en fruit eten in de zwangerschap is goed, dit zorgt er namelijk onder andere voor dat het ijzer wat in ander voedsel zit goed wordt opgenomen (en je verbruikt door de groei en ontwikkeling van het kindje nogal wat ijzer)

• Liefst bij de maaltijden geen thee, koffie of melk drinken, dit breekt het ijzer dat in het voedsel zit namelijk af

• Veel water drinken, liefst 1,5 liter extra op een dag, zo houd je je blaas namelijk goed aan het werk en kun je een blaasontsteking voorkomen

• Zelf geen kattenbak schoonmaken in de zwangerschap, ivm de uitwerpselen van katten, deze kunnen een parasiet bevatten die schadelijk is voor de ontwikkeling van het kindje. In de tuin werken met handschoenen aan, dit ivm de uitwerpselen van katten

• Wanneer je denkt dat je onvoldoende groente/fruit/melkproducten etc binnenkrijgt is het zeker aan te raden om een multivitamine speciaal voor zwangeren in te nemen bv gravitamon of femme natal, deze krijg je zonder recept bij de drogist of bij de apotheek. Je hoeft in de zwangerschap echt niet voor twee te eten!

• Elke dag wat lichaamsbeweging is erg goed! Ook in de zwangerschap, ga echter niet met nieuwe sporten beginnen en vraag even aan ons na of de sport die jij beoefend ook in de zwangerschap gedaan mag worden

Luister verder goed naar je eigen lichaam en mocht je vragen hebben dan bel ons gerust